Gasos i flatul��ncies

Estic inflat! Que puc fer?

Consells per els gasos

Evitar flatulències i gasos

La formació de gas és inherent al procés digestiu però hi ha persones que en tenen en excés i els pot causar malestar. Estrès, menjars ràpids, canvis en l’alimentació, certs aliments… pot fer que augmentin els gasos.

L’aparell digestiu al digerir els aliments fabrica gasos de manera natural (per mitjà de la flora intestinal). Gran part d’aquests gasos són absorbits de nou per les parets intestinals i la resta són expulsats a través de la femta i gasos. La flatulència és l’excés de gas als intestins i que podem tenir dificultat per expulsar-los i causar-nos distensió abdominal, dolor... En general és causat per el nostre estil de vida i alimentació... Però si és molt repetit i causa un malestar important s’ha de descarta que no hi hagi cap intolerància o malaltia intestinal. En aquest cas s’hauria de consultar un especialista.

Causes
– Menjar ràpid i mastegar poc els aliments.
– Empassar massa aire durant l’àpat (sovint perquè parlem massa mentre mengem). També s’ha vist que beure aigua directament de l’ampolla fa que empassem més aire.
– Introducció d’aliments rics en fibra d’una manera radical (per exemple, quan passem a ser vegetarians)
– Un excés d’aliments rics en sucres i hidrats de carboni (cereals per esmorzar, galetes, sucres, pastes, pa etc.)
– Ingesta d’edulcorants com ara mannitol, xilitol, sacarines i derivats
– Mastegar xiclets, fumar, begudes amb gas i beure molt líquid durant els àpats
– Menjar aliments flatulents per naturalesa com ara llegums, coliflor, cols de Brussel·les, cols, ceba, carxofa, etc.
– Certs antibiòtics que desequilibren la flora intestinal
- Nerviosisme i/o estrés
– Estirar-se just després de menjar
– Estrenyiment ocasional o crònic

Com s’ha de tractar?
• Menjar amb tranquil·litat, mastegar bé els aliments i fer de 4-5 àpats el dia
• Prendre aliments fermentats com el iogurt natural, bio, kèfir.
•Tenir en compte la sensibilitat digestiva i intestinal sovint acostumen a ser: coliflor, cols, llegums, ceba, carbassó, amanides crues, fruita, excessos de fibra insoluble, etc. (fer servir trucs de cuina)
•Hi ha persones que se’ls posa millor la fruita fora dels àpats, abans de dinar, mig matí...
•Beure aigua durant el dia per evitar que l’excés de fibra creï un efecte “tap” i retingui els gasos dels intestins i origini així malestar i flatulència
•La gestió emocional té un paper clau en la salut. El nerviosisme, l’augment de producció d’hormones d’estrès influeix en el sistema digestiu (i s’està estudiant si pot modifica la flora bacteriana). Disminuir l’estrès, fer coses que ens agradin i distreguin... ens pot ajudar.
Consells a l’hora de cuinar els llegums i certes verdures:
• Remullar els llegums 12 hores abans de coure’ls, eliminar l’aigua i bullir-los en aigua nova. És pot posar un tros d’alga Kombu que facilita la digestió i el temps de cocció de les llegums.
• Mentre es cuinen els llegums a l’olla cal espantar-los un cop, abocant aigua freda quan bullin, i deixant que tornin a arrencar el bull. Així s’aconsegueix una pell molt més tova, i per tant, de més fàcil digestió.
• Prendre els llegums en forma de puré passant-los pel passapuré o un colador xinès. Per retirar les pells on trobem majoritàriament els oligosacàrids.
• Cuinar amb condiments carminatius com ara: fonoll, comí (als guisats), anís entre altres per facilitar la digestió i reduir l’acumulació de gasos. És pot utilitzar a l’hora de cuinar aliments flatulents com la col, coliflor, bledes etc.


Infusions i altres remeis
• Sempre beneficioses en patologies digestives: Anís verd, anís estrellat, fonoll i comí
• Causes nervioses: Til·la, camamilla, marialluïsa i melissa.
• Per a digestions lentes: Boldo, poliol i menta.
• El carbó vegetal d’ús dietètic absorbeix l’excés de gasos intestinals i l’acidesa digestiva.
• Evitar estirar-se després de menjar, perquè els gasos de l’estómac passen més fàcilment a l’intestí i l’inflen. És convenient esperar com a mínim 30 minuts o fins i tot una hora abans d’estirar-se